Jak stworzyć ciekawą postać książkową?

przygotował Pisarz - 05 grudzień 2010
Jak stworzyć ciekawą postać książkową, mangową, czy jakąkolwiek inną?

Przede wszystkim należy zacząć od tego, czy mamy już pomysł na to, jaką odegra rolę w opowiadaniu. Jeśli będzie czarnym charakterem, warto się zastanowić, jak chcemy ją przedstawić. Mroczny i zły bohater, wzbudzający w czytelniku grozę, a może ktoś przebiegły i wzbudzający zaufanie? Zarys jego najważniejszych działań wpływających na fabułę, powinien pozostać w głowie.

Przykład:
Moją przykładową bohaterką będzie dojrzała i piękna kobieta, która będzie zarówno kusić, jak i gromić przeciwników. Ponieważ do przykładu wybrałem sobie opowiadanie fantasy, będzie władała potężną magią gwiazd. Jej najważniejszą rolą w książce będzie udzielone głównemu bohaterowi wsparcie. Bohater ten walczy z potężnym Imperium, a ona będzie jednym z generałów tego Imperium, jak i członkinią jednego z najpotężniejszych rodów. Z czasem go w sobie rozkocha.

Gdy już mamy pomysł na znaczenie postaci w opowiadaniu, czas przejść do kilku równorzędnych rzeczy. Najlepiej zacząć od którejś z tych równorzędnych czynności:
  •  wymyślenie imienia postaci;
  •  określenia jej wyglądu;
  •  określenia jej cech charakteru.
Przykład:
Ja zacznę od określenia wyglądu.

Do stworzenia tej postaci zainspirował mnie następujący obrazek:
Dlatego właśnie moja bohaterka będzie skąpo ubrana, ale w błękitny kaftan, nie czerwony, i owinięta białym szalem. U pasa będzie miała zawieszone cztery krótkie sztylety i dwa długie. Te cztery krótkie będą służyły do ciskania w przeciwników, zaś dwa długie do walki wręcz. Włosy będzie miała czarne, związane na karku długą, szafirową wstęgą. Cechować ją będzie egzotyczna uroda, lekko skośne oczy i pełne usta opatrzone błyszczącym barwnikiem. Na lewym przedramieniu będzie miała połyskujący tatuaż wzmacniający działanie jej zaklęć.

Do wybrania postaci cech charakteru można posłużyć się bardzo przejrzystym schematem cech charakteru, zamieszczonym na Wikipedii.


Nikt nie powiedział, że wszystkie cechy osobowościowe muszą należeć do jednego, konkretnego charakteru (np. sangiwnika, czy melancholika). Można je dowolnie mieszać.

Przykład:
Moja bohaterka będzie poważna, ostrożna, przywódcza, nietowarzyska spokojna. Te cechy charakteru tworzą idealny model surowego dowódcy, trzymającego wysoki autorytet. Ale, że pod wpływem miłości głównego bohatera przejdzie metamorfozę, wybiorę nowe cechy charakteru, które będzie posiadała później: refleksyjność, przywódczość, wrażliwość, nietowarzyskość optymizm. Jak widać, niektóre się nie zmieniły. Bo nie muszą przecież zmienić się wszystkie.

Imię. Można je wymyślić, ułożyć samemu, tak, żeby po prostu "fajnie brzmiało", lub nadać temu wymysłowi znaczenie, ale w języku, którym posługują się postacie z naszej książki. Możemy też poszukać odpowiadającego nam imienia w mitologii greckiej, rzymskiej, nordyckiej, egipskiej, celtyckiej, azteckiej, mezopotamskiej itd. Imiona demonów, aniołów... tego jest masa. Prócz tego, można posłużyć się słownictwem z jakichś słowników. Ja właśnie tak zrobię.

Przykład:
Łacina. Martwy język będzie do tego celu idealny. 'Astrum' oznacza 'gwiazdę'. Ponieważ ma bohaterka będzie posługiwać się magią gwiazd, takie imię będzie świetne. Tylko, że nieco je zmodyfikuję. Ma postać będzie się nazywać 'Astra'. Zapis nieco zmieniony, ale znaczenie zostanie zachowane. Prócz tego, że Astra jest generałem, jest jeszcze członkinią potężnego rodu. Ród ten nazwę 'Varthresso'. To już mój wymysł. A więc efekt końcowy: Astra rodu Varthresso.

Teraz rzecz, którą raczej pomija się w romansach, komediach i innych luźnych powieściach. Spis umiejętności bohatera.

Przykład:
Astra włada magią gwiazd, jest zwinna, szybka i inteligentna. Posiada nadludzką skoczność, a jej ciało regeneruje się dziesięciokrotnie szybciej, niż ciało zwykłego człowieka.

Następnie warto opisać krótko historię tejże postaci. Dodać krótkie motto, jakiś tekst, którym będzie się często posługiwać i będzie dzięki niemu rozpoznawalna.

Przykład:
"Jestem tą, która pomoże ci zrozumieć przegraną"

Astra wychowała się pod potężnymi skrzydłami swego rodu, którego główna siedziba znajduje się w stolicy Imperium. Czas spędzała beztrosko, razem ze swą przyjaciółką Mirien. Ciężko było znaleźć inne dziecko, które byłoby bardziej radosne od małej Astry. Dziewczynka miała wszystko, począwszy od miłości rodziców, której tak często brak u zimnych ludzi Imperium.

W wieku lat dziewiętnastu, gdy jej zdolności bojowe wykształciły się powyżej przeciętnej, wstąpiła do armii Imperatora. Jako członkini dość istotnego w hierarchii rodu, nie zaczynała jako zwykły żołnierz, a jako dowódca. Astra wyruszyła w daleką podróż, razem ze swym oddziałem, by walczyć z armiami barbarzyńców. Droga przez mroźne krainy pełne okrutnych wojowników uczyniły ją silną. Wyprały ze współczucia i zahartowały. Astra stała się bezlitosna i niepokonana.

Zasłynęła jako "Pogromczyni Ducha", gdy pokonała w bitwie potężnego Cienia. Jej strategie są znane w całym Imperium, jako niemożliwe do pokonania.

I w zasadzie już mamy postać. W razie, gdybyśmy czegoś o niej zapomnieli, wystarczy spojrzeć w dokument, czy na kartkę, gdzie mamy taki spis. Dalej trzeba już tylko wpasować ją do swego opowiadania i poprowadzić tak, by czytelnik nie spał do trzeciej w nocy, wmawiając sobie "jeszcze tylko jedna strona i idę spać..."

Źródła materiałów

Autor Foto / Video

pl.wikipedia.org i img3.visualizeus.com
Podziel się na :
  • Facebook Blip Flaker Wykop

Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące tego artukułu, nie wahaj się zapytać